Γ΄ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ
ΤΑΫΓΕΤΟΥ 60, ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ – ΦΑΞ: 210 2012013
https://g-elme-a-athinas.blogspot.com/ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 51
04/05/2023
Για τις εξετάσεις της λεγόμενης «ελληνικής PISA» που οργανώνει το ΥΠΑΙΘ ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΜΙΑ
Το ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε ότι την Τετάρτη 10/05/23 θα διεξαχθούν, για δεύτερη φορά, σε εθνικό επίπεδο οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές της Στ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου, η επονομαζόμενη και ελληνική PISA. Οι εξετάσεις θα αφορούν στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών και έχουν επιλεγεί 6.000 μαθητές σε όλη τη χώρα από 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια.
Εάν την περσινή χρονιά τα σωματεία των εκπαιδευτικών κάναμε προσπάθεια να αποκαλύψουμε τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης, φέτος οι δηλώσεις της υπουργού, οι πράξεις αλλά και η έκθεση της εκτίμησης του περσινού διαγωνισμού είναι τόσο αποκαλυπτικά που διαγράφουν οποιαδήποτε αμφιβολία μπορεί να υπήρχε.
Tο επιχείρημα ότι τα αποτελέσματα των εξετάσεων τύπου PISA θα βοηθήσουν στη βελτίωση των αναλυτικών προγραμμάτων το έχει ακυρώσει η ίδια η κυβέρνηση, αφού τα αναλυτικά προγράμματα γράφτηκαν πριν τις εξετάσεις, σήκωσαν θύελλα αντιδράσεων από τις επιστημονικές ενώσεις και τα σωματεία των εκπαιδευτικών, και μετά τα αποτελέσματα των εξετάσεων δεν υπήρξε πρακτικά καμία αλλαγή.
H ίδια υπουργός χαρακτηρίζει αυτές τις εξετάσεις ως έναν από τους τρεις βασικούς πυλώνες της αξιολόγησης, της κατηγοριοποίησης δηλαδή των σχολείων, που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί στην υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων της πλειοψηφίας των μαθητών.
Ισχυρίζονται ότι ενδιαφέρονται για αναβάθμιση του σχολείου, όταν και τη φετινή χρονιά δουλεύουν πάνω από 50.000 συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, χιλιάδες ώρες χάνονται, οι μαθητές στοιβάζονται σε 27-30άρια τμήματα, σε σχολικά κτήρια που κάθε χρόνο γίνονται και πιο ακατάλληλα έως επικίνδυνα, λόγω παλαιότητας και έλλειψης συντήρησης. Αυτοί που δεν πήραν κανένα μέτρο, ώστε να στηρίξουν τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους μαθητές, προκειμένου να καλυφθούν τα τεράστια γνωστικά κενά που άφησε στους μαθητές η απαράδεκτη διαχείριση της πανδημίας και τα κλειστά σχολεία αλλά και την ψυχολογική και κοινωνική στήριξή τους. Μόνο οργή μπορεί να προκαλέσει η παντελής αδιαφορία κατά πόσο είναι σε θέση οι μαθητές να παρακολουθήσουν αυτό το «ράλι» κάλυψης της ύλης υπό την ασφυκτική πίεση του ΥΠΑΙΘ, προκειμένου να εφαρμοστεί με το ζόρι η Τράπεζα Θεμάτων. Αλήθεια, αυτό που έλειπε από αυτά τα παιδιά σε αυτές τις συνθήκες είναι οι επιπλέον εξετάσεις στην Στ΄ Δημοτικού και τη Γ΄ Γυμνασίου;
Τέτοιου τύπου εξετάσεις, ειδικά στην κρίσιμη ηλικία της αποφοίτησης από το Δημοτικό, δεν είναι ελληνική πατέντα, αλλά εφαρμόζονται διεθνώς και σαν στόχο έχουν την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών σε αυτή την πολύ κρίσιμη ηλικία. Οι εξετάσεις της PISA διεξάγονται κάθε τρία χρόνια στη Γλώσσα (κατανόηση κειμένου), Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες, ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ και όπως άλλωστε αναφέρεται και στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ «Η PISA είναι πνευματικό παιδί του ΟΟΣΑ και είναι ένα εργαλείο, προκειμένου οι βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ να γενικευτούν και να υιοθετηθούν στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα».
Η απάντηση του ΟΟΣΑ, απέναντι στις ανισότητες και στην αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων, είναι ο διαχωρισμός των μαθητών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα, με περιεχόμενο πιο προσιτό στο επίπεδό τους, στο όνομα της «θετικής διάκρισης». Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκε, ότι όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη αυτών των μαθητών, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις αποτυπώνει, παγιώνοντάς τες. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ, οι μαθητές τοποθετούνται σε τμήματα στο Δημοτικό Σχολείο με βάση την επίδοσή τους στη γραφή και την ανάγνωση. Εννιά στους δέκα μαθητές που τοποθετούνται στο χαμηλό επίπεδο, παραμένουν και αποφοιτούν από αυτό. Γι’ αυτήν την προοπτική ανοίγουν δρόμο!
Συνοπτικά, με την υλοποίηση των διαγνωστικών εξετάσεων τύπου PISA επιχειρούν:
1. Να μεταβιβάσουν, τις καταστροφικές συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς,
2. Να βρουν ένα μετρήσιμο μέγεθος για την εκπαιδευτική διαδικασία, μέσω σταθμισμένων τεστ, με βάση τις επιδόσεις των μαθητών και άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων κι εκπαιδευτικών που θα οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους αλλά και απολύσεις εκπαιδευτικών (όπως έχει ήδη παραδεχτεί και η Υπουργός),
3. Να προωθήσουν αντί της γνώσης, τις δεξιότητες. Για να πάει καλά μια χώρα στο διαγωνισμό πρέπει οι μαθητές της να έχουν αντιμετωπίσει τη Γλώσσα σχεδόν αποκλειστικά ως εργαλείο επικοινωνίας, να έχουν διδαχτεί από τα Μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, ενώ στις Φυσικές επιστήμες να μην έχουν εμβαθύνει στο γιατί αλλά στο πώς.
Με τέτοιου είδους κλίμακες και «διαγωνισμούς» ανοίγουν σήμερα το δρόμο ώστε, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της λεγόμενης «αξιολόγησης», να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τα σχολεία, να δημιουργήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων. Εμείς λοιπόν, οι εκπαιδευτικοί της τάξης αξιολογούμε τους μαθητές μας και τη δουλειά μας όχι ισοπεδωτικά, αλλά τον καθένα ξεχωριστά, με κάθε τρόπο: με τη συζήτηση, με δραστηριότητες ομαδικές ή ατομικές, ακόμα και με ένα γραπτό διαγώνισμα. Αν το ΥΠΑΙΘ ήθελε πράγματι να εξάγει αντικειμενικά αποτελέσματα για την εκπαιδευτική πραγματικότητα θα αξιοποιούσε αυτά τα δεδομένα, ήδη από πέρυσι. Όμως οι στόχοι του είναι άλλοι. Εμείς, οι εκπαιδευτικοί δε θέλουμε οι εξετάσεις να χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές, δε θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε όλα τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν. Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, όσοι το επιθυμούν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους. Αυτό το σχολείο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική του ΥΠΑΙΘ, τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ, αλλά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, όπως η λεγόμενη αξιολόγηση και οι εξετάσεις τύπου PISA. Είναι χρέος μας απέναντι στους μαθητές μας να αντισταθούμε σε αυτό.
· Εδώ και τώρα απαιτούμε από το ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη λεγόμενη «ελληνική PISA».
· Καταδικάζουμε αυτούς τους σχεδιασμούς.
· Το Δ.Σ. της Γ΄ ΕΛΜΕ Αθήνας καλεί τους/τις συναδέλφους/ισσες, των Συλλόγων Διδασκόντων, τις Διευθύντριες/τους Διευθυντές, τους γονείς και τους/τις μαθητές/τριες του 39ου Γυμνασίου Αθήνας, του 49ου Γυμνασίου Αθήνας και του 60ου Γυμνασίου Αθήνας, που έχουν επιλεγεί για τις εξετάσεις τύπου PISA, να μην αποδεχτούν τη συμμετοχή τους.
Η Γ΄ ΕΛΜΕ ανταποκρινόμενη στην απόφαση της ΟΛΜΕ για Πανελλαδική τρίωρη στάση εργασίας την ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων τύπου PISΑ, καλύπτει συνδικαλιστικά όλους τους συναδέλφους του 39ου Γυμνασίου Αθήνας, του 49ου Γυμνασίου Αθήνας και του 60ου Γυμνασίου Αθήνας συμμετέχοντας στη στάση εργασίας την Τετάρτη 10/05/23 τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων. Ταυτόχρονα προκηρύσσει τρίωρη διευκολυντική στάση εργασίας για όλους τους συναδέλφους στις 10/05/23 08:00π.μ.-11:00π.μ.
