Γ΄ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ
ΤΑΫΓΕΤΟΥ 60, ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΘΗΝΑ
https://g-elme-a-athinas.blogspot.com/
ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 113
22/09/2025
ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
για τη σχολική χρονιά 2025-26
Το Δ.Σ. της Γ΄ ΕΛΜΕ καλεί όλους τους/τις συναδέλφους/ισσες και τους Συλλόγους Διδασκόντων να υπερασπιστούν το πλαίσιο των εργασιακών μας δικαιωμάτων, που έχει κατακτηθεί με σκληρούς αγώνες, να αρνούνται κάθε εντολή που το αντιστρατεύεται και καλύπτει συνδικαλιστικά όλα τα μέλη του γι’ αυτό.
Ενημερώνουμε λοιπόν τα μέλη μας ότι:
- Το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι κατ’ ανώτατο 30 ώρες. Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι απαραβίαστο και καθορίζεται από το Ν. 2470/97 (23 ώρες για όσους έχουν ως 6 χρόνια υπηρεσίας, 21 ώρες από 6-12 χρόνια, 20 ώρες από 13-20 χρόνια και 18 ώρες από 21 και πάνω).
- Με τη λήξη του διδακτικού του ωραρίου ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να αποχωρήσει, εκτός αν του έχει ανατεθεί από τον Σύλλογο Διδασκόντων άλλο συγκεκριμένο έργο (με παιδαγωγικό ή πολιτιστικό περιεχόμενο ή έχει συνάντηση με γονείς) ή υπάρχει συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Άρα, είναι σαφές ότι καμιά οδηγία ή εντολή για υποχρεωτική παραμονή 8:00π.μ – 2:00μ.μ. δεν είναι σύννομη, ως εκ τούτου την αρνούμαστε από όπου κι αν προέρχεται.
- Έχει κριθεί από την νομολογία των Δικαστηρίων ότι η αντικατάσταση εκπαιδευτικού, που λείπει ή η κάλυψη κενού ή η απασχόληση των μαθητών/τριων με οποιονδήποτε τρόπο, σαφώς συνιστά παροχή διδακτικού έργου. Υπό την έννοια αυτή, η ανάθεση απασχόλησης των μαθητών/τριων ή η αντικατάσταση εκπαιδευτικού ή η κάλυψη κενού θα πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών. Επομένως, ο/η εκπαιδευτικός υποχρεούται να απασχολήσει μαθητές/τριες που για οποιοδήποτε λόγο έχουν κενό, μόνο εφόσον δεν συμπληρώνει το υποχρεωτικό του εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο. Αντίστοιχα, στην περίπτωση που γίνεται αναμόρφωση του ημερήσιου ή εβδομαδιαίου προγράμματος, λόγω απουσίας εκπαιδευτικού, αυτή θα πρέπει να μην παραβιάζει το ημερήσιο ή εβδομαδιαίο ωράριο των εκπαιδευτικών. Η νομολογία έχει ομοίως κρίνει ότι «Η υπέρβαση των ωρών αυτών απασχόλησης χωρίς την τήρηση των νομίμων διατυπώσεων, αποτελεί παράνομη υπερωρία. Στην εξωδιδακτική απασχόληση περιλαμβάνονται εκδρομές, περίπατοι και εφημερίες των εκπαιδευτικών». Οποιαδήποτε πρόσθετη ώρα απασχόλησης πέραν των ανωτέρω ωρών (διδακτικού ή εργασιακού ωραρίου) συνιστά συνεπώς υπερωριακή απασχόληση και θα πρέπει να αμείβεται ως τέτοια. Σε ό,τι αφορά τις απουσίες εκπαιδευτικών λόγω αδειών/ασθενειών, οι Σύλλογοι Διδασκόντων έχουν την εμπειρία να βρουν τους πρόσφορους τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος, λαμβάνοντας υπ΄ όψιν και τι ιδιαιτερότητες τους κάθε σχολείου, που σε καμιά περίπτωση δε μπορεί να είναι η καταστρατήγηση του διδακτικού ωραρίου κανενός συναδέλφου.
- Σε περίπτωση μη έγκαιρης τοποθέτησης εκπαιδευτικού προσωπικού, ιδιαίτερα με την έναρξη της χρονιάς, οι Σύλλογοι Διδασκόντων να διαμορφώσουν μεταβατικά προγράμματα, που θα εκτείνονται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που υπάρχει στο σχολείο.
- Τα διάφορα σεμινάρια, συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων, ενημερώσεις-συναντήσεις με γονείς κ.λπ., δεν μπορεί να απαιτούν την παραμονή των συναδέλφων/ισσών πέρα από το εργασιακό τους ωράριο και ασφαλώς σε καμία περίπτωση απογευματινές ώρες.
- Με τη συλλογική μας στάση και δράση μέσα στο σχολείο αναιρούμε στην πράξη τις επιπλέον αρμοδιότητες που δίνει ο νόμος 4823/21 στον/στην Διευθυντή/ντρια, Προϊστάμενο/η, για να περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα, και εφαρμόζουμε τις συλλογικές αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, της Γ΄ ΕΛΜΕ, της ΟΛΜΕ και της ΑΔΕΔΥ.
- Στον Σύλλογο Διδασκόντων πρέπει να αποφασίζονται με δημοκρατική συλλογική, παιδαγωγική συζήτηση η κατανομή των τάξεων, η διαμόρφωση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος αλλά και κάθε άλλο ζήτημα που αφορά τη λειτουργία του σχολείου. Να μην επιτρέπουμε να παίρνονται τέτοιες αποφάσεις έξω από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
- Διεκδικούμε δημιουργία σχολιατρικής υπηρεσίας με νοσηλευτή/τρια ανά σχολείο, που θα έχει την ευθύνη για τον υγειονομικό έλεγχο λειτουργίας των σχολείων αλλά και τη διαχείριση περιστατικών.
- Οι Σύλλογοι Διδασκόντων μπορούν με απόφασή τους να τοποθετηθούν και να εναντιωθούν, στους υποβιβασμούς σχολείων, τις συμπτύξεις τμημάτων, την αύξηση αριθμού μαθητών/τριών ανά τμήμα, στα κενά διδακτικού προσωπικού, στα προγράμματα αξιολόγησης-αυτοαξιολόγησης όπως και σε κάθε αντιεκπαιδευτικό-αντιπαιδαγωγικό μέτρο και εντολή.
- Οι Σύλλογοι Διδασκόντων, όταν στο σχολείο τους έχουν τμήμα ή τμήματα που προσεγγίζει/ουν ή ξεπερνούν τους 25 μαθητές, έχουν ως κυρίαρχο όργανο το αναφαίρετο δικαίωμα να συνεδριάσουν, να αναδείξουν τους παιδαγωγικούς λόγους (φοίτηση παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, φοίτηση αλλοδαπών κ.ά.) και να προχωρήσουν σε αποφάσεις με τις οποίες θα ζητούν τον χωρισμό των τμημάτων σε δύο και την άμεση έγκριση από τη Διοίκηση.
- Οι εκπαιδευτικοί, έχουν το δικαίωμα να αντιδρούν στις πολλαπλές μετακινήσεις σε περισσότερα από δύο σχολεία, να ζητούν ενυπόγραφη αιτιολογημένη εντολή και σε κάθε τέτοια περίπτωση απαλλάσσονται από τις εφημερίες.
- Δεν μπορεί να ανατίθεται υπερωριακή απασχόληση σε εκπαιδευτικούς του σχολείου για εκπαιδευτικό έργο που πρέπει να καλυφθεί από μόνιμο εκπαιδευτικό ή αναπληρωτή. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων και οι ίδιοι οι συνάδελφοι/ισσες δεν πρέπει να αποδέχονται τέτοιες «λύσεις», που μειώνουν τις θέσεις εργασίας και εισάγουν την ωρομίσθια δουλειά. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων μπορούν να αρνηθούν με απόφασή τους τις υπερωρίες. Κανένας συνάδελφος/ισσα δεν μπορεί να υποχρεωθεί σε υποχρεωτική υπερωρία χωρίς τη θέλησή του/της. Αν παρόλα αυτά ο/η Διευθυντής/ντρια του αναθέσει υπερωρία, με βάση τον νέο νόμο 4823/21, να ζητά έγγραφη εντολή και σε περίπτωση επιμονής της διοίκησης να ενημερώνεται το Σωματείο μας, για να παρέμβει άμεσα.
- Οι συνάδελφοι/ισσες που προσλαμβάνονται για παράλληλη στήριξη κάνουν αποκλειστικά αυτό για το οποίο έχουν προσληφθεί, δεν υποκύπτουν σε πιέσεις για κάλυψη κενών σε τάξη. Είναι μαζί με το παιδί που υποστηρίζουν, στην τάξη, στα διαλείμματα και σε όσες εκπαιδευτικές επισκέψεις αποφασιστεί να το συνοδεύσουν εκτός από τα διαλείμματα που έπονται των κενών τους στα οποία ξεκουράζονται. Διεκδικούμε έναν ειδικό εκπαιδευτικό για κάθε παιδί που έχει εγκριθεί παράλληλης στήριξης.
- Οι συμβασιούχοι συνάδελφοι/ισσες ωρομίσθιοι – ΑΜΩ (Αναπληρωτές Μειωμένου Ωραρίου) αμείβονται με ωριαία αποζημίωση, με βάση τις ώρες που διδάσκουν και μόνο γι’ αυτές. Ως εκ τούτου η ανάθεση εφημερίας δεν προκύπτει από πουθενά και καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην αναθέτουν εφημερία στους/στις ωρομίσθιους συναδέλφους/ισσες και τους/τις ίδιους/ες τους/τις συναδέλφους/ισσες να μην την αποδέχονται. Υπενθυμίζουμε ότι οι ώρες και οι ημέρες απεργίας των ωρομίσθιων συναδέλφων/ισσών υπολογίζονται στην προϋπηρεσίας τους.
- Γενικότερα, δεν εφαρμόζουμε καμιά προφορική εντολή της διοίκησης που αφορά καταστρατήγηση του πλαισίου εργασιακών δικαιωμάτων και σε κάθε περίπτωση να απαιτούμε έγγραφη και αιτιολογημένη εντολή. Καταγγέλλουμε αμέσως στη Γ΄ ΕΛΜΕ κάθε αυθαιρεσία και παραβίαση των δικαιωμάτων μας.
- Με βάση την πάγια θέση του Σωματείου μας αντιπαλεύουμε την αξιολόγηση γιατί αποτελεί το εργαλείο για να περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα που θα οδηγήσουν στην κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών! Στη βάση αυτή, υλοποιούμε την απόφαση για συνέχεια του αγώνα μας ενάντια στην αξιολόγηση. Συγκεκριμένα Απεργία – Αποχή τόσο από την ατομική αξιολόγηση, και από τους μέντορες και ενδοσχολικούς συντονιστές, όσο και από την αυτοαξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας.
Τι είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων
Είναι το συλλογικό όργανο διοίκησης του Σχολείου.
Όλοι οι συνάδελφοι/ισσες συμμετέχουν ισότιμα στον Σύλλογο Διδασκόντων με οποιαδήποτε εργασιακή σχέση (μόνιμοι, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι, κ.λπ.).
Για όλα τα εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα που προκύπτουν στο σχολείο ο Σύλλογος Διδασκόντων οφείλει να συνεδριάζει και να τοποθετείται γι’ αυτά.
Όλες οι συνεδριάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων πραγματοποιούνται εκτός διδακτικού και εντός εργασιακού ωραρίου, όπως προβλέπεται από την παρ. 3 του άρθρου 15 του ΠΔ 79/2017.
Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,
Κάνουμε την εγγραφή στο Σωματείο μας και απευθυνόμαστε σ΄ αυτό για κάθε πρόβλημα. Υπερασπιζόμαστε συλλογικά τα δικαιώματα και τις κατακτήσεις μας.
Συμμετέχουμε και μαζικοποιούμε τις διαδικασίες του (Γ.Σ., δράσεις, κινητοποιήσεις…). Συσπειρωμένοι στο Σωματείο μας αντιπαλεύουμε την αντιεκπαιδευτική πολιτική και διεκδικούμε την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών μας για μόρφωση, δουλειά και ζωή με δικαιώματα!