Γ΄ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ
ΤΑΫΓΕΤΟΥ 60, ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ – ΦΑΞ: 210 2012013
https://g-elme-a-athinas.blogspot.com/
ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 6
14/01/2024
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Για
το Νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ)
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Η κυβέρνηση, συνεχίζει με
συνέπεια στην επιβολή της αντιλαϊκής της πολιτικής. Μιας πολιτικής που προτάσσει τις απαιτήσεις
της αγοράς έναντι των κοινωνικών αναγκών και των μορφωτικών δικαιωμάτων των
μαθητών μας. Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ,
επιμένοντας σε μια ακραία αντιεκπαιδευτική πολιτική, προχωρά, σε ένα ακόμα
νομοθέτημα που χτυπά την πολύπαθη Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, υλοποιώντας τις κεντρικές
κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΟΣΑ και του ΣΕΒ. Η ΕΕΚ μπαίνει σε
τροχιά ιδιωτικοποίησης, απειλώντας εργασιακά και μορφωτικά δικαιώματα.
Είναι στο πλαίσιο της ίδιας πολιτικής του νόμου Κεραμέως που επιδιώκει:
α) την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων μέσω της αξιολόγησης με βάση τα
αποτελέσματα των εξετάσεων, β) τη μετατόπιση μεγάλου μέρους του μαθητικού
πληθυσμού στις μεταγυμνασιακές Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), πράγμα που θα επιφέρει τη συρρίκνωση
συνολικά της Λυκειακής βαθμίδας, γ) την ανάπτυξη δομών κατάρτισης (ΣΕΚ,
ΙΕΚ) που βρίσκονται έξω απ’ τις δομές της Δημόσιας Εκπαίδευσης και την
είσοδο των επιχειρήσεων στον προγραμματισμό των Τομέων και Ειδικοτήτων, στα
προγράμματα σπουδών και τη μαθησιακή διαδικασία μέσω της μαθητείας και της
πρακτικής άσκησης στη λογική της μάθησης με βάση την εργασία («προώθηση
της μάθησης με βάση την εργασία.., προώθηση εταιρικών σχέσεων μεταξύ δημόσιων
και ιδιωτικών φορέων για να εξασφαλίζονται κατάλληλα προγράμματα σπουδών και
παροχή κατάλληλων δεξιοτήτων»). Έτσι, η πολιτεία δεν θα έχει πια την
αποκλειστική ευθύνη παροχής επαγγελματικής εκπαίδευσης στις δημόσιες δομές.
Αντίθετα, συνολικά ή εν μέρει την αναλαμβάνουν οι επιχειρήσεις!
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου:
1. Ιδρύονται Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ-Campus). Σε αυτά εντάσσονται τα συστεγαζόμενα ΕΠΑΛ, ΕΚ και ΣΑΕΚ (ΙΕΚ) μιας περιοχής. Θα υπάγονται απευθείας στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης (ΓΓΕΕΚ & ΔΒΜ). Η διοίκηση (συμβούλιο) του ΚΕΕΚ θα καθορίζει το σύνολο της εκπαιδευτικής λειτουργίας των ΕΠΑΛ-ΕΚ. Μέλη του Συμβουλίου είναι: α) οι Διευθυντές/τριες και οι Υποδιευθυντές/τριες των επιμέρους δομών εκπαίδευσης και κατάρτισης που υπάγονται στο Κέντρο, β) ο Διευθυντής/τρια και ο Υποδιευθυντής/τρια του Εργαστηριακού Κέντρου (ΕΚ), γ) ένας/μία (1) εκπρόσωπος του οικείου Δήμου, στον οποίο εδρεύει το ΚΕΕΚ και ο οποίος έχει την ευθύνη των κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και δ) εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων της οικείας περιφερειακής ενότητας. Είναι προφανές και από τα παρακάτω ότι ο βασικός μοχλός διοίκησης που θα καθορίζει τις αποφάσεις θα αποτελείται απ’ τους εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα.
Αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, του συμβούλιου του ΚΕΕΚ:
- Θα προτείνει την ίδρυση, τρόπο λειτουργίας και κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων και τη σύσταση Θεματικών Ερευνητικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΘΕΙΕΕΚ), με στόχο την “ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών και οδηγών κατάρτισης θεματικού χαρακτήρα στα ενδεικνυόμενα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ), σε συνεργασία με τους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς”, δηλαδή, σε ρόλο τοπικού ΙΕΠ.
- Θα συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις ή συμφωνίες με φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
- Θα φροντίζει για την προσέλκυση δωρεών για εξεύρεση πόρων και εξοπλισμό των δομών ευθύνης τους.
- Θα έχει την ευθύνη, μέσω του Γραφείου Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), προώθησης της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης των μαθητών/τριών και των καταρτιζόμενων στις δομές ευθύνης του.
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου:
2. Στις αποφάσεις του συμβουλίου κάθε Κ.Ε.Ε.Κ ισχυρό ρόλο θα έχει ένας/μία εξωτερικός/ή μάνατζερ (“Οργανωτικός Συντονιστής”), με υπερεξουσίες, όπως τον στρατηγικό σχεδιασμό του ΚΕΕΚ, τις προτάσεις για κατάργηση ή ίδρυση νέων ειδικοτήτων και την άμεση συνεργασία με το ΚΣΕΕΚ και ΣΣΠΑΕ (Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας κεντρικό και περιφερειακό, με συμμετοχή επιχειρήσεων).
Ο Σύλλογος Διδασκόντων των ΕΠΑΛ αποδυναμώνεται πλήρως, ενώ τα ΕΠΑΛ εξωθούνται να λειτουργούν με όρους επιχείρησης, με στόχο την κατάρτιση, γεγονός που τα απομακρύνει από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ταυτόχρονα καταργείται ο Σύλλογος Διδασκόντων στα ΕΚ.
3. Τα εποπτικά συμβούλια των ΚΕΕΚ, θα καθορίζουν τις ειδικότητες που θα λειτουργούν σε ΕΠΑΛ και ΙΕΚ, δηλ. θα προτείνουν ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες της αγοράς τη λειτουργία αλλά και την κατάργηση ειδικοτήτων που ήδη λειτουργούν. Συγκεκριμένα το νσχ προβλέπεται ότι «Στις εκπαιδευτικές δομές που εντάσσονται σε Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) παρέχονται και λειτουργούν ειδικότητες που προτείνονται από το Συμβούλιο του Κ.Ε.Ε.Κ. στο οικείο Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), το οποίο οφείλει να συμπεριλάβει τις προτάσεις του Συμβουλίου στην εισήγησή του προς το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.). Ανάλογα με τις ανάγκες που καταγράφονται από το Συμβούλιο του Κ.Ε.Ε.Κ., αυτό εισηγείται στο οικείο Σ.Σ.Π.Α.Ε. την κατάργηση ειδικότητας/τομέα ανά επίπεδο προσόντων)».
4. Συγχωνεύονται αυτοδίκαια, με την ψήφιση του νόμου, όλα τα ΕΠΑΛ που συστεγάζονται στην ίδια βάρδια στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα. Υπολογίζεται ότι γύρω στα 40 ΕΠΑΛ θα συγχωνευτούν, με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις για τους/τις μαθητές/τριες (δημιουργία γιγάντιων σχολείων ως προς το μαθητικό τους δυναμικό) αλλά και τους/τις εκπαιδευτικούς (απώλεια οργανικών θέσεων από συγχωνεύσεις σχολείων και συνεχής εργασιακή ανασφάλεια από πιθανές επικείμενες καταργήσεις και ειδικοτήτων κλπ). Επιπλέον, όσα ΕΠΑΛ μείνουν εκτός των συγκροτημάτων θα κινδυνεύουν να καταργηθούν. Αυτές οι συγχωνεύσεις-καταργήσεις θα οδηγήσουν σε πολυπληθή τμήματα ειδικά στα μαθήματα ειδικότητας με προφανείς μαθησιακές συνέπειες ενώ ο υπερπληθυσμός στα σχολεία θα επιφέρει ακόμα μεγαλύτερη αύξηση της σχολικής βίας, όπως επισημαίνουν και οι διεθνείς οργανισμοί. Είμαστε αντίθετοι στα πολυπληθή σχολεία. Το κάθε σχολείο πρέπει να έχει τα δικά του σχολικά εργαστήρια και την ευθύνη τους να έχουν οι εκπαιδευτικοί που τα αναλαμβάνουν και οι Σύλλογοι Διδασκόντων των σχολείων.
5. Με το νέο σχέδιο νόμου τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), δημόσια και ιδιωτικά, μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Μια βαρύγδουπη εξαγγελία αφού δεν αλλάζει, επί της ουσίας, κάτι στον τρόπο λειτουργίας και στο επίπεδο σπουδών σε σχέση με τα υπάρχοντα ΙΕΚ. Αυτό που προστίθεται στη λειτουργία τους είναι το προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων, που απευθύνονται σε καταρτιζόμενους που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτησή τους και δεν είναι κάτοχοι Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους αποφοίτους ΣΑΕΚ μετά από πιστοποίηση, και τα προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών πρακτικής άσκησης των φορέων υποδοχής.
6. “Τα προγράμματα διδασκαλίας των ΕΠΑ.Λ. θα περιλαμβάνουν μαθήματα τα οποία έχουν ιδιαίτερο οικονομικό αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή που εδρεύει το ΕΠΑ.Λ”, δηλαδή ο/η μαθητής/τρια δε θα σπουδάζει αυτό που θέλει, αλλά αυτό που θέλουν, κάθε φορά οι επιχειρήσεις της περιοχής. Τα εποπτικά συμβούλια των ΚΕΕΚ επίσης θα έχουν λόγο στα προγράμματα σπουδών και θα χαράζουν το σχεδιασμό της εκπαιδευτικής λειτουργίας των επιμέρους δομών με υποταγή τους στις ανάγκες της τοπικής αγοράς (στοχοθεσία, στρατηγική σε τοπικό επίπεδο, ετήσια έκθεση πεπραγμένων, συλλογή χορηγιών από ιδιώτες, σύναψη προγραμματικών συμβάσεων με εργοδότες κ.ά.).
7. Θεσμοθετείται στα ΕΠΑΛ και τα Π.ΕΠΑΛ για τους μαθητές/τριες Γ΄ τάξης, πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις της περιοχής, με αντικατάσταση του σχολικού εργαστηριακού προγράμματος, 22 μέρες χωρίς αμοιβή και ασφάλιση (ασφάλιση μόνο για ατύχημα), γεγονός που θα ενισχύσει την ανήλικη, απλήρωτη και ανασφάλιστη εργασία. Επιπλέον, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μαθητές θα απομακρύνονται από τη σχολική τάξη για ένα μήνα με αποτέλεσμα την περεταίρω υποβάθμιση του γνωστικού τους επιπέδου.
ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Ο Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΕΚ - ΤΟ Ν/Σ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗ ΝΑ ΜΗΝ
ΨΗΦΙΣΤΕΙ!
Άμεσα διεκδικούμε:
- Απόσυρση του αντιεπιστημονικού και αντιπαιδαγωγικού νομοσχεδίου. Να μην ψηφιστεί αυτός ο νόμος,
- Κατάργηση του ν. 4763/20,
- Ουσιαστική αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης,
- Άμεση αποκατάσταση, μισθολογικά και συνταξιοδοτικά, των εκπαιδευτικών της διαθεσιμότητας,
- Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό της ΕΕΚ,
- Σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια για όλες τις δομές της ΕΕΚ, εξοπλισμός και υποδομές,
- Να μπορούν οι σπουδαστές να σπουδάζουν στις ειδικότητες που επιθυμούν,
- Ριζικές αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας,
- Πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα κατά τη διάρκεια της μαθητείας/πρακτικής άσκησης,
- Μόνη προϋπόθεση για τη δουλειά, όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα να δίνονται με το πτυχίο. Κατάργηση της πιστοποίησης,
- Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν παιδεία και σύγχρονες σπουδές,
- Όχι στην κατάργηση του άρθρου 16 - όχι στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια,
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία στο ύψος των αναγκών μας.
Συμπερασματικά, η κυβέρνηση οδηγεί την ΕΕΚ ολοένα και περισσότερο στην εμπορευματοποίηση, υποτάσσοντας το σύστημα της δημόσιας ΕΕΚ στις πρόσκαιρες ανάγκες της τοπικής αγοράς και των επιχειρήσεων, απομακρύνοντάς το από τις πραγματικές ανάγκες της εθνικής οικονομίας αλλά και γενικότερα της κοινωνίας. Ταυτόχρονα, εντείνεται η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων με ΕΠΑΛ τριών ταχυτήτων (Π.ΕΠΑΛ, ΕΠΑΛ και των ΚΕΕΚ-ΕΠΑΛ) με διοικητικές και εκπαιδευτικές διαφοροποιήσεις, αναιρώντας τον ενιαίο χαρακτήρα της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Ενώνουμε την φωνή μας μαζί με γονείς, μαθητές και φοιτητές για Δημόσια Παιδεία και Δωρεάν που έχει ανάγκη ο λαός. Το Δ.Σ. της Γ΄ ΕΛΜΕ κηρύσσει στάση εργασίας 11:00-14:00 ώστε να συμμετέχουν μαζικά οι συνάδελφοι στις μεγάλες κινητοποιήσεις μαθητών και φοιτητών την Πέμπτη 18 Γενάρη σε όλη τη χώρα και στην Αθήνα στα Προπύλαια στις 12:00.
