Δευτέρα 25 Μαρτίου 2024

Για την πλατφόρμα για τον σχολικό εκφοβισμό

Γ΄ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ                                 

ΤΑΫΓΕΤΟΥ 60, ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΘΗΝΑ                                                                        

ΤΗΛ – ΦΑΞ: 210 2012013

g.elme.athinas@gmail.com

https://g-elme-a-athinas.blogspot.com/

ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 54

23/03/2024

Για την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας και τον νόμο για την «αντιμετώπιση» της σχολικής βίας!

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

Το Υπουργείο Παιδείας υλοποιεί τον νόμο «Ζούμε αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή» που αφορά στον σχολικό εκφοβισμό. Έρχεται τώρα και παίρνει μέτρα για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας, δημιουργώντας μία ειδική πλατφόρμα ανώνυμων και επώνυμων καταγγελιών, όπου όλοι θα μπορούν να καταγγέλλουν οποιονδήποτε και οτιδήποτε.

Είναι αλήθεια ότι μέσα στο σχολείο υπάρχει μια έντονη συζήτηση και προβληματισμός γύρω από το ζήτημα της ενδοσχολικής βίας και των φαινομένων εκφοβισμού και παραβατικότητας. Τα φαινόμενα αυτά, χωρίς να υπερβάλουμε ως προς τις διαστάσεις τους, έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, μεταφέροντας αναπόφευκτα μέσα στα σχολεία τη συνεχόμενη όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, γεγονός που μας ανησυχεί έντονα.

Το ΥΠΑΙΘΑ, με σειρά νόμων, έχει κάνει ακόμα πιο αβίωτη την εκπαιδευτική πραγματικότητα σε ένα σχολείο που φαντάζει να είναι εχθρικό, ψυχοφθόρο και ανταγωνιστικό για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και πολύ ακριβό για τους γονείς.

Κάποια από τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας που θα βελτίωναν το σχολείο, είναι:

  • Η μείωση των μαθητών ανά τάξη, για να μπορούμε να συναναστρεφόμαστε με ουσιαστικό τρόπο, να αναπτύσσουμε ποιοτικές σχέσεις και να μας εμπιστεύονται οι μαθητές μας.
  • Η απόρριψη του ανταγωνιστικού, εξετασιοκεντρικού, εξοντωτικού σχολείου που εξουθενώνει τους μαθητές μας.
  • Αναλυτικά προγράμματα που θα έπρεπε να περιλαμβάνουν την τέχνη και τον αθλητισμό στο επίκεντρο, για να νιώθουν καλά οι μαθητές μας και να πλάθονται ολόπλευρα.
  • Ο διορισμός μόνιμων επιστημονικών ειδικοτήτων, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, ώστε να εκπονούν ατομικά, ομαδικά, συλλογικά προγράμματα πρόληψης και αντιμετώπισης στην πηγή, εντοπίζοντάς τα στην αρχή τους, για να είναι πιο αποτελεσματικά.
  • Σύγχρονα και ασφαλή κτίρια.

Η μη ικανοποίηση των παραπάνω είναι κάποιες από τις αιτίες που γεννούν, οξύνουν, διατηρούν ένα, έτσι κι αλλιώς, σύνθετο κοινωνικό φαινόμενο.

Η καλλιέργεια κλίματος γενικής καταγγελίας, ψηφιακής ή μη, δεν θα αποκαταστήσει την παιδαγωγική σχέση. Απεναντίας, θα «δηλητηριάσει» τις σχέσεις, θα δημιουργήσει κλίμα γενικευμένης καχυποψίας, ενδεχομένως να αποτελέσει προσπάθεια τρομοκράτησης και πειθάρχησης των εκπαιδευτικών καθώς και την εντύπωση ότι η καταγγελία μπορεί να λύσει κάτι που, έτσι κι αλλιώς, μπορεί να αντιμετωπιστεί με παιδαγωγικό τρόπο, σε συνέργεια όλων εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών.

Γι’ αυτό και απαιτούμε:

  • Να γίνουν μαζικοί μόνιμοι εκπαιδευτικών, ώστε να χτίζεται σταθερή παιδαγωγική σχέση μαθητή- εκπαιδευτικού και κοινωνικών επιστημόνων για να στηρίζουν τη σχολική ζωή, μέσα σε σύγχρονα σχολικά κτήρια.
  • Να οργανωθούν σε κάθε σχολείο με ευθύνη του ΥΠΑΙΘΑ και δωρεάν για όλους, ομάδες θεατρικές, αθλητικές, μουσικές, περιβαλλοντικές, που θα ενισχύουν τις κοινωνικές σχέσεις μέσα στη σχολική κοινότητα και να αναβαθμιστούν στο σχολικό πρόγραμμα τα καλλιτεχνικά μαθήματα και η φυσική αγωγή σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
  • Πρόληψη αποκλειστικά από κοινωνικούς επιστήμονες των Κέντρων Πρόληψης των Δήμων με επιστημονικά προγράμματα χωρίς να εμπλέκονται ΜΚΟ και ιδιώτες στα σχολεία.
  • Κανένας μαθητής να μην αποκλείεται από παράλληλη στήριξη και σχολικό νοσηλευτή και τα σχολεία  να είναι προσβάσιμα για κάθε μαθητή - εκπαιδευτικό- γονιό που είναι ΑμΕΑ.

Καλούμε το υπουργείο Παιδείας να αποσύρει την εγκύκλιο «Ορισμό αποδεκτών αναφορών και μελών ομάδων δράσης», εφαρμογής του νόμου 5029/2023.

Αγωνιούμε και παλεύουμε για το σχολείο των δικών μας αναγκών, της δημιουργίας, της γνώσης και της αλληλεγγύης και έχουμε πραγματικά ανησυχία για το παρόν και το μέλλον της νέας γενιάς!