Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

Ανακοίνωση για μέντορες/συντονιστές/ομίλους

Γ΄ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ                                 

ΤΑΫΓΕΤΟΥ 60, ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΘΗΝΑ                                                                        

g.elme.athinas@gmail.com

https://g-elme-a-athinas.blogspot.com/

ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 139

19/09/2024

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΟΜΙΛΟΥΣ ΕΝΟΨΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ

Δημοσιεύτηκε με ΦΕΚ (4509/Β/25-8-2022) η απόφαση του ΥΠΑΙΘ που προβλέπει τη συγκρότηση εκπαιδευτικών ομίλων στις σχολικές μονάδες και τον ορισμό ενδοσχολικών συντονιστών και μεντόρων, με στόχο, κατά το Υπουργείο, την ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού έργου.

Με «συνταγές» που δοκιμάστηκαν σε πλήθος άλλων χωρών στο παρελθόν και απέτυχαν, ακόμα και ως νομοθετήματα που έμειναν στο συρτάρι, το ΥΠΑΙΘ επιχειρεί να παρέμβει ακόμα περισσότερο στη λειτουργία και το περιεχόμενο του σχολείου, όχι όμως από τη σκοπιά των συμφερόντων των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

Εκπαιδευτικοί όμιλοι

  • Η λειτουργία τους είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική,
  • Γίνονται εκτός  ωρολογίου προγράμματος, με το τέλος του εργασιακού ωραρίου,
  • Πρόκειται για απλήρωτη εργασία, επιμήκυνση του ωραρίου και υποχρεωτική παρουσία, με απουσίες, δηλαδή, για τους μαθητές. Και βέβαια ελάχιστο αριθμό μαθητών, προκειμένου να συγκροτηθεί ο όμιλος.

Οι όμιλοι αυτοί δεν λειτουργούν προς όφελος των μαθητών και της «ελεύθερης παιδαγωγικής διαδικασίας», αλλά γίνεται εργαλείο κατηγοριοποίησης των σχολείων.

Ενδοσχολικός συντονιστής

Οι ενδοσχολικοί συντονιστές αναλαμβάνουν να «συντονίζουν» το έργο εκπαιδευτικών όμοιων ειδικοτήτων ή τάξεων. Φυσικά, αυτό για το ΥΠΑΙΘ είναι το προκάλυμμα, γιατί αναφέρεται ρητά πως καθήκον των ενδοσχολικών συντονιστών είναι η «επόπτευση του προγραμματισμού της διδακτέας ύλης», η σύνταξη προγραμματισμού και αποτίμησης των ενεργειών, οι μηνιαίες  συνεδριάσεις και οι τουλάχιστον 3 διδασκαλίες που τις παρακολουθούν οι εκπαιδευτικοί των τάξεων/ ειδικοτήτων. Δηλαδή μια μορφή εκπαιδευτικού «αυθεντίας» ο οποίος θα «αναφέρει» στον διευθυντή/προϊστάμενο και τον σύμβουλο ειδικότητας. 

  • Έτσι το  Υπουργείο θεσμοθετεί τις ήδη υπάρχουσες σχέσεις υποστήριξης και αλληλοβοήθειας, με στόχο να τις ελέγξει και να τις μετατρέψει σε μοχλό ιεραρχικής διαστρωμάτωσης και πίεσης, με στόχο την πλήρη διάλυση των συλλόγων διδασκόντων.
  • Αυτό που στο σχολείο για χρόνια ήταν κυρίαρχο όργανο, ο Σύλλογος Διδασκόντων, από πέρυσι, με τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων  του συλλόγου, στο διευθυντή και με τους θεσμούς του μέντορα και του ενδοσχολικού συντονιστή, γίνεται ένα απλό όργανο εντολοδόχων. Με τα μέλη του να μην είναι ισότιμα, με εκπαιδευτικούς, οι οποίοι με απόφαση διευθυντή ορίζονται να επιβλέπουν και να καθοδηγούν τους συναδέλφους τους με αντάλλαγμα λίγα μόρια στη διεκδίκηση θέση ευθύνης.

Παιδαγωγικός σύμβουλος – μέντορας

Πρόκειται για άλλη μια αποτυχημένη συνταγή του παρελθόντος. Το ΥΠΑΙΘ αναφέρει πως ρόλος του «μέντορα» είναι «να εμπνεύσει, να προσανατολίσει και να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα μόνιμο, αναπληρωτή ή ωρομίσθιο εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε (5) έτη». 

  • Καταρχάς μετά από 12 χρόνια αδιοριστίας και διορισμών με το σταγονόμετρο, η πλειοψηφία των νεοδιοριζόμενων, αλλά και των αναπληρωτών, έχει ήδη 5 χρόνια προϋπηρεσία. Η στήριξη του νέου συναδέλφου γινόταν ανέκαθεν από τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων, με όρους συναδελφικότητας, αλληλεγγύης, προσαρμογής του συναδέλφου στα νέα του καθήκοντα.  Αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κάποια «αυθεντία» με διδακτορικό ή μεταπτυχιακό ή διάφορα προσόντα, που θα τους προσανατολίζει στο έργο τους. Ο μέντορας αναφέρεται διοικητικά στον διευθυντή και παιδαγωγικά στο παιδαγωγικό συντονιστή.
  • Το μέτρο του μέντορα θα συνδεθεί με τη «διοικητική αξιολόγηση» του νεοδιορισμένου συναδέλφου, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και τη διαδικασία μονιμοποίησής του στη διετία, όπως προβλέπει ο νόμος.

Παράλληλα, ο ορισμός του από τον Διευθυντή/προϊστάμενο της σχολικής μονάδας ακόμα και αν ο συνάδελφος διαφωνεί με αυτό, δημιουργεί μια απαράδεκτη, αυταρχική λογική μέσα στα σχολεία, ενδεικτική των προθέσεων και των στοχεύσεων.

Τα παραπάνω καμία σχέση δεν έχουν με τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Όλα αυτά τα χρόνια ο Σύλλογος Διδασκόντων, τόσο στην αρχή και στο τέλος, όσο και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, συνεδριάζει, συζητά, προσπαθεί να λύνει ζητήματα που προκύπτουν, πάντα συλλογικά και προς όφελος των μαθητών.  Η ΙΔΙΑ Η ΥΠΑΡΞΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΌΝΤΩΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ!

Τα σχολεία, οι συνάδελφοι και ιδιαίτερα οι νέοι συνάδελφοι δεν έχουμε ανάγκη από «μέντορες» και «συντονιστές». Έχουμε  ανάγκη από ολιγομελή τμήματα, κάλυψη όλων των κενών με βάση τις ανάγκες των μαθητών, υλικοτεχνική υποδομή σε σχολεία σύγχρονα, μισθούς αξιοπρεπείς, μόνιμη και σταθερή δουλειά. Έχουμε  ανάγκη από συστηματική επιστημονική επιμόρφωση, άμεσα συνδεδεμένη με τα Πανεπιστήμια, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν.

Αυτά είναι τα ζητήματα που πρέπει να ικανοποιήσει το Υπουργείο και όχι να πετάει την μπάλα στην εξέδρα με διάφορες μορφές που όχι μόνο δε δυναμώνουν το παιδαγωγικό κλίμα, αλλά δημιουργούν εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων,  διαρρηγνύουν το συναδελφικό κλίμα και αυξάνουν τον γραφειοκρατικό φόρτο, απαξιώνουν και στην πράξη καταργούν τον Σύλλογο Διδασκόντων με τη μεταφορά πλήθους αρμοδιοτήτων στη διεύθυνση του σχολείου. Καμία σχέση δηλαδή με το σχολείο που έχουν ανάγκη οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί.

Το Υπουργείο να μην προχωρήσει στην εφαρμογή των παραπάνω αντιδραστικών/αντιπαιδαγωγικών ρυθμίσεων. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων έχουν την εμπειρία, τη βούληση, την επαγγελματική ευσυνειδησία να είναι δίπλα σε όποιο συνάδελφο παραστεί ανάγκη!

Καλούμε τους συναδέλφους:

  • Να μην προχωρήσουν στη συγκρότηση των εκπαιδευτικών ομίλων στη βάση της προαιρετικότητας. Η αυτόβουλη και εθελοντική μας συμμετοχή δεν θα μετατραπεί σε δείκτη αξιολόγησης και κατηγοριοποίησης των σχολείων
  • Να συνεχίσουν να υλοποιούν, όπως κάνουν χρόνια τώρα, παιδαγωγικές δράσεις, πρωτοβουλίες και άλλες δραστηριότητες στα πλαίσια του ωρολογίου προγράμματος. Να απαιτήσουν, μαζί με τους γονείς, όλες τις απαραίτητες υποδομές, το υλικό και τη χρηματοδότησή που απαιτείται από το κράτος και τους δήμους. 
  • Να μη δεχθούν καμία θέση ενδοσχολικού συντονιστή και μέντορα. Οι σύλλογοι διδασκόντων είναι αυτοί που μπορούν με συλλογικό τρόπο να εμπνέουν, να βοηθούν, να στηρίζουν όλους τους συναδέλφους. Κανείς δεν μπορεί να μας υποχρεώσει, παρά και ενάντια στη θέλησή μας, να αποδεχτούμε αυτές τις θέσεις. 
  • Καλούμε τους/τις διευθυντές/ριες να μην προχωρήσουν σε ανάθεση καθηκόντων ενδοσχολικού συντονιστή και μέντορα σε συνάδελφους/ισσες.

Η Γ΄ ΕΛΜΕ έδωσε και δίνει ένα δύσκολο αγώνα για τη μη εφαρμογή όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων, υπερασπιζόμενη το δημόσιο σχολείο.

Με τα σωματεία μας παλεύουμε για τις σύγχρονες ανάγκες μας και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας.

Φωνάζουμε ένα μεγάλο φτάνει πια!