Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025

Ανακοίνωση για μέντορες/συντονιστές/ομίλους

Γ΄ ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ                                 

ΤΑΫΓΕΤΟΥ 60, ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΘΗΝΑ                                                                        

g.elme.athinas@gmail.com

https://g-elme-a-athinas.blogspot.com/ 

ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 106

09/09/2025

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΟΜΙΛΟΥΣ ΕΝΟΨΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ 

Η απόφαση του ΥΠΑΙΘΑ που προβλέπει τη συγκρότηση εκπαιδευτικών ομίλων στις σχολικές μονάδες και τον ορισμό ενδοσχολικών συντονιστών και μεντόρων, με στόχο, κατά το Υπουργείο, την ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού έργου, δοκιμάστηκε σε πλήθος άλλων χωρών στο παρελθόν και απέτυχε, ακόμα και ως νομοθετήματα που έμειναν στο συρτάρι. Το ΥΠΑΙΘΑ επιχειρεί να παρέμβει ακόμα περισσότερο στη λειτουργία και το περιεχόμενο του σχολείου, όχι όμως από τη σκοπιά των συμφερόντων των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών. 

Εκπαιδευτικοί όμιλοι

Ø Η λειτουργία τους είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική,

Ø Γίνονται εκτός ωρολογίου προγράμματος, με το τέλος του εργασιακού ωραρίου,

Ø Πρόκειται για απλήρωτη εργασία, επιμήκυνση του ωραρίου και υποχρεωτική παρουσία, με απουσίες, δηλαδή, για τους/τις μαθητές/τριες, και βέβαια ελάχιστο αριθμό μαθητών/τριών, προκειμένου να συγκροτηθεί ο όμιλος. 

Οι όμιλοι αυτοί δεν λειτουργούν προς όφελος των μαθητών/τριών και της «ελεύθερης παιδαγωγικής διαδικασίας», αλλά γίνεται εργαλείο κατηγοριοποίησης των σχολείων. 

Ενδοσχολικός συντονιστής

Οι ενδοσχολικοί συντονιστές αναλαμβάνουν να «συντονίζουν» το έργο εκπαιδευτικών όμοιων ειδικοτήτων ή τάξεων. Φυσικά, αυτό για το ΥΠΑΙΘΑ είναι το προκάλυμμα, γιατί αναφέρεται ρητά πως καθήκον των ενδοσχολικών συντονιστών είναι η «επόπτευση του προγραμματισμού της διδακτέας ύλης», η σύνταξη προγραμματισμού και αποτίμησης των ενεργειών, οι μηνιαίες  συνεδριάσεις και οι τουλάχιστον 3 διδασκαλίες που τις παρακολουθούν οι εκπαιδευτικοί των τάξεων/ ειδικοτήτων. Δηλαδή μια μορφή εκπαιδευτικού «αυθεντίας» ο οποίος θα «αναφέρει» στον/στην διευθυντή/τρια και τον/την σύμβουλο ειδικότητας

Ø Έτσι το  Υπουργείο θεσμοθετεί τις ήδη υπάρχουσες σχέσεις υποστήριξης και αλληλοβοήθειας, με στόχο να τις ελέγξει και να τις μετατρέψει σε μοχλό ιεραρχικής διαστρωμάτωσης και πίεσης, με στόχο την πλήρη διάλυση των συλλόγων διδασκόντων.

Ø Αυτό που στο σχολείο για χρόνια ήταν κυρίαρχο όργανο, ο Σύλλογος Διδασκόντων. Με τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων  του συλλόγου, στο διευθυντή και με τους θεσμούς του μέντορα και του ενδοσχολικού συντονιστή, γίνεται ένα απλό όργανο εντολοδόχων. Πλέον, τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων δεν είναι ισότιμα, με εκπαιδευτικούς, οι οποίοι με απόφαση διευθυντή/τριας ορίζονται να επιβλέπουν και να καθοδηγούν τους/τις συναδέλφους/ισσες τους, με αντάλλαγμα λίγα μόρια στη διεκδίκηση θέση ευθύνης

Παιδαγωγικός σύμβουλος – μέντορας

Πρόκειται για άλλη μια αποτυχημένη συνταγή του παρελθόντος. Το ΥΠΑΙΘΑ αναφέρει πως ρόλος του «μέντορα» είναι «να εμπνεύσει, να προσανατολίσει και να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα μόνιμο, αναπληρωτή ή ωρομίσθιο εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε (5) έτη». 

Ø Καταρχάς μετά από πολλά χρόνια αδιοριστίας και διορισμών με το σταγονόμετρο, που δεν καλύπτουν τα κενά, η πλειοψηφία των νεοδιόριστων, αλλά και των αναπληρωτών/τριών, έχει ήδη 5 χρόνια προϋπηρεσία. Η στήριξη του/της νέου/ας συναδέλφου/ισσας γινόταν ανέκαθεν από τα μέλη του  συλλόγου διδασκόντων, με όρους συναδελφικότητας, αλληλεγγύης, προσαρμογής του/τις συναδέλφου/ισσας στα νέα του/της καθήκοντα.  Αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κάποια «αυθεντία» με διδακτορικό ή μεταπτυχιακό ή διάφορα προσόντα, που θα τους προσανατολίζει στο έργο τους. Ο μέντορας αναφέρεται διοικητικά στον διευθυντή και παιδαγωγικά στον/ην παιδαγωγικό συντονιστή/τρια.

Ø Το μέτρο του μέντορα θα συνδεθεί με τη «διοικητική αξιολόγηση» του/της νεοδιόριστου/ης συναδέλφου/ισσας, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και τη διαδικασία μονιμοποίησής του/της στη διετία, όπως προβλέπει ο νόμος. 

Παράλληλα, ο ορισμός του από τον/την Διευθυντή/τρια της σχολικής μονάδας ακόμα και αν ο/η συνάδελφος/ισσα διαφωνεί με αυτό, δημιουργεί μια απαράδεκτη, αυταρχική λογική μέσα στα σχολεία, ενδεικτική των προθέσεων και των στοχεύσεων. 

Τα παραπάνω καμία σχέση δεν έχουν με τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών. Όλα αυτά τα χρόνια ο Σύλλογος Διδασκόντων, τόσο στην αρχή και στο τέλος, όσο και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, συνεδριάζει, συζητά, προσπαθεί να λύνει ζητήματα που προκύπτουν, πάντα συλλογικά και προς όφελος των μαθητών/τριών. Ο ΣΤΟΧΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΙΑ Η ΥΠΑΡΞΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΌΝΤΩΝ! 

Τα σχολεία, οι συνάδελφοι/ισσες και ιδιαίτερα οι νέοι/ες συνάδελφοι/ισσες δεν έχουμε ανάγκη από «μέντορες» και «συντονιστές». Έχουμε  ανάγκη από ολιγομελή τμήματα, κάλυψη όλων των κενών με βάση τις ανάγκες των μαθητών/τριών, υλικοτεχνική υποδομή σε σχολεία σύγχρονα, αξιοπρεπείς μισθούς, μόνιμη και σταθερή δουλειά. Έχουμε  ανάγκη από συστηματική επιστημονική επιμόρφωση, άμεσα συνδεδεμένη με τα Πανεπιστήμια, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν

Αυτά είναι τα ζητήματα που πρέπει να ικανοποιήσει το Υπουργείο και όχι να πετάει την μπάλα στην εξέδρα με διάφορες μορφές που όχι μόνο δε δυναμώνουν το παιδαγωγικό κλίμα, αλλά δημιουργούν εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων, διαρρηγνύουν το συναδελφικό κλίμα και αυξάνουν τον γραφειοκρατικό φόρτο, απαξιώνουν και στην πράξη καταργούν τον Σύλλογο Διδασκόντων με τη μεταφορά πλήθους αρμοδιοτήτων στη διεύθυνση του σχολείου. Καμία σχέση δηλαδή με το σχολείο που έχουν ανάγκη οι μαθητές/τριες και οι εκπαιδευτικοί. 

Το Υπουργείο να σταματήσει σην εφαρμογή των παραπάνω αντιδραστικών/αντιπαιδαγωγικών ρυθμίσεων. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων έχουν την εμπειρία, τη βούληση, την επαγγελματική ευσυνειδησία να είναι δίπλα σε όποιο/α συνάδελφο/ισσα παραστεί ανάγκη! 

Καλούμε τους/τις συναδέλφους/ισσες:

Ø Να μην προχωρήσουν στη συγκρότηση των εκπαιδευτικών ομίλων στη βάση της προαιρετικότητας. Η αυτόβουλη και εθελοντική μας συμμετοχή δεν θα μετατραπεί σε δείκτη αξιολόγησης και κατηγοριοποίησης των σχολείων

Ø Να συνεχίσουν να υλοποιούν, όπως κάνουν χρόνια τώρα, παιδαγωγικές δράσεις, πρωτοβουλίες και άλλες δραστηριότητες στα πλαίσια του ωρολογίου προγράμματος. Να απαιτήσουν, μαζί με τους γονείς, όλες τις απαραίτητες υποδομές, το υλικό και τη χρηματοδότησή που απαιτείται από το κράτος και τους δήμους. 

Ø Να μη δεχθούν καμία θέση ενδοσχολικού συντονιστή και μέντορα. Οι σύλλογοι διδασκόντων είναι αυτοί που μπορούν με συλλογικό τρόπο να εμπνέουν, να βοηθούν, να στηρίζουν όλους τους/τις συναδέλφους/ισσες. Κανείς δεν μπορεί να μας υποχρεώσει, παρά και ενάντια στη θέλησή μας, να αποδεχτούμε αυτές τις θέσεις. 

Ø Καλούμε τους/τις διευθυντές/ριες να μην προχωρήσουν σε ανάθεση καθηκόντων ενδοσχολικού συντονιστή και μέντορα σε συνάδελφους/ισσες. 

Η Γ΄ ΕΛΜΕ έδωσε και δίνει ένα δύσκολο αγώνα για τη μη εφαρμογή όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων, υπερασπιζόμενη το δημόσιο σχολείο. 

Με τα σωματεία μας παλεύουμε για τις σύγχρονες ανάγκες μας και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/τριών μας. 

Φωνάζουμε ένα μεγάλο φτάνει πια! 

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
  

προς ΤΟΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ Του

___________ ___________ _________ 

Δήλωση

Σήμερα, ________________2025, οι κάτωθι υπογεγραμμένοι εκπαιδευτικοί του ______ (ΣΧΟΛΕΊΟ)_______________, δηλώνουμε δια της παρούσας, ότι συμμετέχουμε στην προκηρυχθείσα εκ μέρους της Γ ΕΛΜΕ από 22-9-2022 απεργία – αποχή. Συγκεκριμένα, δυνάμει της ως άνω προκηρυχθείσας απεργίας, απέχουμε:

(α) από κάθε καθήκον, που σχετίζεται με τον ορισμό (άρ.3 της υπ’ αρ. Φ12/102913/ΓΔ4 «Ενδοσχολικός Συντονιστής» Υπουργικής Απόφασης), την άσκηση καθηκόντων και αρμοδιοτήτων εκ μέρους των Ενδοσχολικών Συντονιστών (όπως αυτά περιγράφονται στο άρ. 2 της ως άνω αποφάσεως) και εν γένει από κάθε διαδικασία, δραστηριότητα, αρμοδιότητα ή έργο, που συνδέεται ή σχετίζεται ή απορρέει από την ως άνω Υπουργική Απόφαση.

(β) από κάθε καθήκον, που σχετίζεται με τον ορισμό (άρ.3 της υπ’ αρ. Φ12/102919/ΓΔ4 «Παιδαγωγικός Σύμβουλος - Μέντορας στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» Υπουργικής Απόφασης), την άσκηση καθηκόντων και αρμοδιοτήτων εκ μέρους των Παιδαγωγικών Συμβούλων- Μεντόρων (όπως αυτά περιγράφονται στο άρ. 2 της ως άνω αποφάσεως) και εν γένει από κάθε διαδικασία, δραστηριότητα, αρμοδιότητα ή έργο, που συνδέεται ή σχετίζεται ή απορρέει με την ως άνω Υπουργική Απόφαση.

Σημειώνεται, ότι η ως άνω απεργία- αποχή των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που εκπροσωπεί η Γ ΕΛΜΕ, από συγκεκριμένες ενέργειες, προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας. Η δε συμμετοχή μας στην εν λόγω απεργία αποτελεί νόμιμο δικαίωμα έκαστου εξ ημών, που απορρέει από την συνταγματικά κατοχυρωμένη συνδικαλιστική ελευθερία κάθε εργαζόμενου.

Οι εκπαιδευτικοί του _________ ___________